Persoonlijke leefstijl verandering

Afgelopen maandag ben ik nogmaals begonnen met een nieuwe challange, het is eigenlijk geen challange, maar een verandering van leefstijl in kleine stapjes in gedurende 100 dagen. Dit heb ik geleerd in de workshop "Persoonlijk leefstijlplan"van Richard de Leth, op zaterdag 3 februari. 

Wat hij aangeeft en wat ik zelf ook altijd al aangeef is: Wil je, je leefstijl veranderen dan zou je gedurende een langere periode, bijvoorbeeld 3 maanden of 100 dagen, dit iedere dag moeten doen, zodat dit een gewoonte wordt. Alleen dan kan jouw brein dit zien als een gewoonte, zoals tandenpoetsen dit heb je ook aangeleerd of douchen enz. 

 

Wat ook mooi in deze workshop naar boven kwam was: De vraag waarom? 

Waarom zou jij je leefstijl willen aanpassen/veranderen. Heb jij jezelf deze vraag al eens gesteld. Ook afgelopen vrijdag bij de workshop time management in het ondernemershuis in Deventer, kwam ik met Jannette Haverslag in gesprek, zij doet aan persoonlijk coaching in een natuurlijke omgeving. Ook zij gaf aan waarom zou je iets in je leven willen veranderen?

Eigenlijk is het antwoordt op deze vraag voor iedereen verschillend, maar toch hetzelfde. 

Het antwoordt op deze vraag is voor veel mensen, hoe het altijd is gegaan, heeft voor mij niet goed genoeg gewerkt. Bijvoorbeeld, je hebt een burn-out, of je bent vaak ziek, je bent veel moe, of niet gelukkig. Zo zijn er voor veel mensen verschillende redeneringen waarom je iets zou willen veranderen in je leven. En geloof  me dit kan. 

 

 

"Ik durfde bijvoorbeeld niet op de 

autobaan te rijden, of alleen

thuis te zijn, alleen op

de fiets naar mijn werk te gaan" enz.

 

 

Wat voor mij de reden is geweest om naar mijzelf te kijken is, dat ik al vanaf mijn 17e een angst en paniek stoornis onderga. Op een gegeven moment heb ik naar mijzelf gekeken is dit wat het is? Moet ik zo mijn hele leven blijven leven of kan ik er zelf iets aan doen? Waarom zou ik er iets aan willen doen, nou omdat ik super beperkt ben in mijn doen en laten, omdat ik een heleboel dingen niet durf. Zoals bijvoorbeeld op de autobaan rijden, vliegen, door een tunnel, alleen met de fiets naar het werk, alleen thuis zijn enz. Mijn leven werd zo beperkt. Dus tijd voor verandering. Ik ben mijn leefstijl gaan veranderen, ik ben anders gaan eten, anders gaan bewegen, overal bewuster mee omgegaan. 

 

 

"Begin met kleine stapjes

Beweeg 1 minuut voor het ontbijt

op een nuchtere maag, dit doe je 

een aantal weken." 

 

 

Naar aanleiding van de workshop  "persoonlijk leefstijl plan" van Richard de Leth, ben ik tot de conclusie gekomen dat voor mij beweging op dit moment het belangrijkste is om te veranderen. Ik start heel klein, om zo te zorgen dat het een gewoonte wordt. 

Begin met kleine stapjes, beweeg 1 minuut voor het ontbijt op een nuchtere maag, dit doe ik 3 weken lang. Daarna ga ik over naar 10 minuten per dag op de nuchtere maag. Dit doe ik dan 6 weken lang en daarna 30 minuten per dag voor het ontbijt. De bedoeling is dat ik dit altijd blijf doen, dus daarom is het belangrijk om langzaam op te bouwen. 

Voor iedereen is dit wat anders wat je zou willen veranderen. Kom gerust langs dan kunnen we er samen naar kijken. 

 

 

"Alles wat je nodig hebt om een 

goed, gelukkig en fijn leven

te hebben staat met een 

goede basis"

 

 

Voor mij is het tijd voor de volgende stap in mijn eigen bedrijf. Ik ga op onderzoek uit wat er mogelijk is, om via basis scholen, te beginnen met leefstijl. Ja heel vroeg, maar alles wat je nodig hebt om een goed, gelukkig en fijn leven te hebben staat met een goede basis. Voor elke groep zou ik dan een les module willen ontwikkelen, zodat docenten van het basis onderwijs les kunnen geven in leefstijl. Uiteraard moeten docenten hier training in krijgen en ook ouders kunnen getraind worden hierin. 

Wat krijg je hier nou voor terug: Meer rust, meer ontspanning, betere concentratie, betere productiviteit, minder ziekte verzuim, en vooral veel energie en geluk.  Zowel bij de kinderen, als bij de docenten als bij de ouders. Een win situatie dus

 

Wil jij hier zelf alvast mee starten of heb je vragen of opmerkingen. Zou je mij kunnen helpen met het onderzoek? Neem vrijblijvend contact met mij op via email goedgevoed@gmail.com of via tel nr: 06-48348942

 

Alle hulp, interesse, vragen zijn van harte welkom

 

Delen graag: