· 

Mijn terug blik op het jaar 2017

Net op de valreep van 2017 wilde ik mijn eerste blog schrijven, helaas is dat niet gelukt.  Ja leuk, interessant, grappig, maar hoe doe je dat dan??? Ik doe dat wel even, dacht ik. Eerst schrijven, dan weer strepen, dan weer typen en weer deleten. Uiteindelijk kwam er nog eens bij dat mijn zoontje van 9 buikgriep kreeg en hij mij eigenlijk de hele dag nodig heeft gehad. Zo zielig zo'n klein mannetje die zoveel pijn heeft. Het liefst zou ik het van hem overnemen, maar helaas gaat dat niet. 

 

Dus vandaag maar verder gegaan met schrijven, hij is nog steeds niet lekker, maar hij kan al iets meer zonder zijn moeder. 

Wat heeft mij doen besluiten om te starten als eigen ondernemer? Jaren lang heb ik geleefd met een angst en paniekstoornis, waarbij ik in eerste instantie niet eens wist wat het was en wat je er aan kon doen. Helaas voor mij heb ik geen goede begeleiding gehad en kwam ik in een vicieuze cirkel terecht. Jaren lang heb ik geworsteld met wat is het juiste voor mij om te doen, om hiermee te leren leven. Even voor ieders verbeelding: bij mij was het zo erg dat ik nog geen 2 seconden alleen thuis durfde te zijn dat ik niet alleen naar mijn werk durfde en met alleen bedoelde ik als er niemand bij mij was die mij kende en wist wat ik had. Wat zou je kunnen voelen bij een paniekaanval: Je hart gaat sneller kloppen, je wordt misselijk, krijgt geen lucht meer, pijn op de borst, je gaat zweten, je hebt het gevoel dat je flauw gaat vallen en zelf zo erg dat je denkt dat je dood gaat. Dit alles komt door de adrenaline die vrij komt als je angstig bent. In 2009 heb ik een Belgische man op het internet gevonden Geert, die zijn eigen programma ontwikkelt heeft voor mensen met een angst en paniekstoornis. Hij had zelf ook een angst en paniek stoornis en is daar zelf mee aan de slag gegaan. Ik heb zijn programma gekocht en ben het gaan volgen. 1 les gaat over voeding in samen hang met angsten. Dit heeft mij heel erg aangesproken en ik ben een studie gaan doen als voedingstherapeut en suppletie adviseuse.

 

Tips: om je energieker te voelen

en om je angst onder

controle te krijgen.

 

Na jaren studeren, veel lezen, bij mezelf toepassen, ervaring bij andere opdoen, ben ik nu zover om voor mijzelf te beginnen en alles wat ik ervaren heb, andere mensen hiermee te helpen. Wat kan je nou zelf doen om hiermee aan de slag te gaan?

Hier mijn tips: om je energieker te voelen en om je angst onder controle te krijgen. 

Tip 1: Ga op zoek naar iemand waarbij het klikt, is dit niet het geval dan wordt het heel moeilijk om dingen aan te nemen van die persoon. 

Tip 2: Neem het liefst contact op met een ervaringsdeskundige, iemand die weet wat het is om zich zo te voelen en weet wat je kan doen op zulke momenten.

Tip 3: Stop onmiddellijk met bepaalde voedingsmiddelen: suiker, stimulerende middelen en kant en klaar maaltijden.

Tip 4: Eet vooral veel groente en fruit.

Tip 5: laat je begeleiden door iemand die hiervoor geleerd heeft, want er zijn ook bepaalde voedingsmiddelen die voor jou wel goed zijn en voor een ander niet. 

Tip 6: Jij bent diegene die er wat aan kan doen, iemand anders kan je alleen begeleiden. Ga er helemaal voor.

 

Door mijn verandering in leefstijl

heb ik het afgelopen jaar heel veel 

hoogtepunten mee mogen maken

 

Mijn terugblik op 2017 heeft alles te maken met bovenstaande tips. Voor mij was 2017 een super jaar, in de laatste 24 jaar heb ik mij niet meer zo goed gevoeld. Uiteraard zijn er altijd wat tegenvallers, maar afgelopen jaar waren dat er minder dan goede, gelukkige en relaxte momenten. Door mijn verandering in leefstijl heb ik de afgelopen jaar heel veel hoogtepunten mee mogen maken:

Hoogtepunt 1: Ik heb het hele jaar geen paniekaanval gehad, echt 0 

Hoogtepunt 2: Mijn 3 maanden challenge, waarin ik mijzelf heb uitgedaagd om 3 maanden strikt te gaan eten en drinken en bewegen als ik iedereen wil adviseren. Ik voelde mij goed, had meer energie, ben 5 kilo afgevallen en heb ervaren dat dan pas je lichaam eraan gaat wennen, dat je anders leeft. Op dit moment voer ik de 80%:20% regel toe en dat is 80% gezond en 20% minder gezond en dat bevalt me prima.

Hoogtepunt 3: Ik heb nog nooit zo'n fijne ontspannen vakantie gehad. Ik heb van alles genoten en zelf met 30 graden ( was ik eerder de hele dag benauwd) heb ik dit jaar geen last van gehad. 

Hoogtepunt 4: wij zijn naar Italië geweest op vakantie en moesten door de Gothard-tunnel, andere jaar gingen we eromheen of over de berg maar ik ging niet door de tunnel, dit jaar op de heen en terug weg door de 17 kilometer lange tunnel geweest. 

Hoogtepunt 5: Eindelijk gestart met mijn eigen bedrijf en ook dat gaat met vallen en opstaan, maar ik blijf doorzetten, niemand hoeft namelijk zich zo lang onrustig, futloos en angstig te voelen. 

Hoogtepunt 6: Dat familie en vrienden aangeven, dat ik er goed uitzie en dat ik er ontspannen uitzie en de hele dag lach. Nou dat was de andere jaren ook echt heel anders kan ik je wel vertellen. 

Hoogtepunt 7: Leuke interessante mensen ontmoet, veel geleerd en een enorme persoonlijke groei doorgemaakt. 

 

Deel dit bericht via Facebook, Linkdin of Google+, zodat ook andere mensen alvast kunnen beginnen aan een gezondere toekomst.